Provision of water through the rural communities in the municipality of Ocamonte, Santander. Socio legal implications
DOI:
https://doi.org/10.24142/raju.v8n17a6Keywords:
Potable water, rural water supply, public service, organized community, community enterpriseAbstract
Research aimed to understanding the problems of drinking water in rural areas of the municipality of Ocamonte, Santander, in key areas such as coverage, quality and condition of the fluid delivery by the local authority. Characterizes the problematic situation and explores the legal partner of organized rural communities, traditional owners of the aqueducts, can provide for the State service possible. Was done the analysis of the rules governing the matter, background and further exploration tools were applied to understand the real situation of rural aqueducts that supply water for human consumption and agricultural development work, as well as perceptions and perspectives are made of the people with the problem. As a result of government neglect in providing the vital service and lack of policies and investments to address the problem was evident. Was evidenced the legal possibility to develop mechanisms that will allow the rural community to provide water service constituting their self as nonprofit associations or firms and fulfilling requirements that law demand to providers.
References
Concejo Municipal de Ocamonte, Santander. Acuerdo 009. (29, mayo, 2012). Por el cual se adopta el Plan de Desarrollo del Municipio de Ocamonte, 2012-2015.
Congreso de la República de Colombia. Ley 142 de 1994. Por la cual se establece el régimen de los servicios públicos domiciliarios y se dictan otras disposiciones. Julio 11 de 1994. Diario Oficial N°. 41.433.
Congreso de la República de Colombia. Ley 388 de 1997. Por la cual se modifican la Ley 9 de 1989 y la Ley 2 de 1991 y se dictan otras disposiciones. Julio 18 de 1997. Diario oficial N°. 43.091.
Constitución Política de Colombia. (2012). Bogotá: Leyer.
Corte Constitucional, República de Colombia. Sala Plena. Sentencia C-741 de 2003. Magistrado Ponente: Manuel José Cepeda Espinosa. Expediente D. 4405. Recuperado de: http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2003/c-741-03.htm.
Corte Constitucional, República de Colombia. Sala séptima de revisión. Sentencia de T-413 de 1995. Magistrado ponente: Alejandro Martínez Caballero. Expediente T-71043. Recuperado de: http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1995/T-413-95.htm.
Ministerio de Justicia y del Derecho, República de Colombia. Decreto 398 de 2002. Por el cual se reglamenta el inciso 3º del numeral 6.4 del artículo 6º de la Ley 142 de 1994. Marzo 4 de 2002. Diario oficial N°. 44734.
Ministerio de Desarrollo Económico, República de Colombia. Decreto 421 de 2000. Por el cual se reglamenta el numeral 4 del artículo 15 de la Ley 142 de 1994, en relación con las organizaciones autorizadas para prestar los servicios públicos de agua potable y saneamiento básico en municipios menores, zonas rurales y áreas urbanas específicas. Marzo 13 de 2000. Diario oficial N°. 43932.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La rivista consente all'autore (s) di mantenere i diritti di pubblicazione senza restrizioni.
Le journal permet à l'auteur (s) de conserver les droits de publication sans restrictions.
The journal allows the author (s) to retain publication rights without restrictions.
La revista le permite al autor(es) retener los derechos de publicación sin restricciones
Die Zeitschrift ermöglicht es dem / den Autor (en), Veröffentlichungsrechte ohne Einschränkungen zu behalten.
A revista permite que os autores mantenham os direitos de publicação sem restrições.