Reading and writing from manuscripts of Latin American law journals indexed in Scopus and Wos
DOI:
https://doi.org/10.24142/raju.v19n38a10Keywords:
reading, writing, scientific text, communicative skills, professional training, evaluationAbstract
This study proposes the teaching of the various manuscripts published in some law journals indexed in Scopus and Wos from the first semesters of law schools in order to familiarize students with their reading and writing. The types of texts disseminated by the analyzed journals are scientific articles, commentary or jurisprudence articles, reviews. The development of comprehension and production of the different manuscripts and their evaluation is proposed in order to promote the development of communicative competences and the acquisition of scientific knowledge.
References
Aguilar, P. (2017). Una propuesta de géneros discursivos escritos del ámbito universitario, jurídico y chileno, orientada a la alfabetización académica de estudiantes de derecho. Perfiles educativos, 39(155), 179-192. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000100179&lng=es&tlng=es.
Andrés, E. (2017). La evaluación de la actividad investigadora en ciencias jurídicas: hacia un impacto nacional y un impacto internacional en las ciencias jurídicas. Revista de Educación y Derecho, (16), 1-25. https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/22298.
Cabrera, M. (2017). Evaluación diagnóstica de Habilidades Comunicativas año 2017. Facultad de Educación de la Universidad de las Américas.
Cabrera, M., Lara, F. y Puga, J. (2021). Evaluación de la lectura académica en estudiantes que ingresan a la educación superior. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 20(3). https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.3.2614.
Cáceres, M., Pérez, C. y Zúñiga, M. (2018). Reflexiones teórico-metodológicas que sustentan el papel de la lectura y su comprensión en la renovación de los procesos de enseñanza y aprendizaje en el currículo universitario. Universidad y Sociedad, 10(4), 110-119. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1014.
Canales, A. (2019). ¿Aprender-enseñar a leer y escribir en la universidad? Perfiles educativos, 41(166), 3-6. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.166.59610.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662013000200003&lng=es&tlng=es.
Castro, M. y Sánchez, M. (2015). Escribir en la universidad: la organización retórica del género tesina en el área de humanidades. Perfiles Educativos, 37(148), 50-67. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.148.49311.
Chaverra, D., Calle, G., Hurtado, R. y Bolívar, W. (2022). Revisión de investigaciones sobre escritura académica para la construcción de un centro de escritura digital en educación superior. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(1), 224-247. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n1a11.
Correcher, J. (2019). El estudio del control social en Foucault: lectura y discusión en el aula desde la metodología participativa y la formación reflexiva. Revista de Educación y Derecho, (19), 1-14. https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/28399.
Farfán, E. (2019). La visión integral de la formación jurídica que surge de la retórica. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 6(2), 5-20. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2019.36690.
Hill, L., Maier, D., Ladny, R. y Kinsley, K. (2018). When in doubt, go to the library: The effect of a library-intensive freshman research and writing seminar on academic success. Journal of Criminal Justice Education, 29(1), 116-136. https://doi.org/10.1080/10511253.2017.1372498.
Legerén, A. (2020). Buenas prácticas en la dirección de trabajos de fin de grado. Especial referencia al área jurídica. Revista de Educación y Derecho, (22), 1-21. https://doi.org/10.1344/REYD2020.22.32354.
Londoño, D. y Ramírez, Á. (2020). Aproximación a los géneros académicos y profesionales usados en el ámbito jurídico. Enunciación, 25(2), 191-205. https://doi.org/10.14483/22486798.16131.
López, D. (2018). Manual de escritura jurídica. Legis.
Majzoub, I. (2021). Effect of categorizing efl Shaqra University students’ writing errors on writing improvement. Technium Social Sciences Journal, 26(1), 804-822. https://doi.org/10.47577/tssj.v26i1.5227.
Meza, P., González, F., Pastén, A. y Barahona, M. (2020). Clases textuales de la formación en derecho. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 7(1), 63-90. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2020.56926.
Morales, J. (2020). Lectura, pensamiento crítico y aprendizaje en educación superior. Red de Investigación Educativa, 12(2), 62-71. https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/2811.
Nodals, M., Quesada, L. y Suárez, M. (2017). Las cartas en la enseñanza de la construcción e interpretación textual. Universidad y Sociedad, 9(3), 168-172. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/625.
Odom, S. y Helfers, R. (2016). Improving criminal justice students’ writing outcomes through systematic writing instruction. Journal of Criminal Justice Education, 27(4), 549-566. https://doi.org/10.1080/10511253.2016.1148749.
Pardo, M. y Castelló, M. (2016). Enseñar a escribir para aprender en la universidad: una propuesta basada en la revisión colaborativa. Infancia y Aprendizaje, 39(3), 560-591. https://doi.org/10.1080/02103702.2016.1196914.
Pérez, D., Baute, D. y Espinoza de los Monteros, M. (2018). El hábito de la lectura: una necesidad impostergable en el estudiante de ciencias de la educación. Universidad y Sociedad, 10(3), 180-189. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/926.
Pezo, O., Alca, A. y Fura, D. (2023). Análisis comparativo de la producción científica jurídica de revistas indexadas en Scopus de Latinoamérica en 2022. Revista de Educación y Derecho, (28), 1-20. https://doi.org/10.1344/REYD2023.28.42976.
Poblete, C., Arenas, L. y Córdova, A. (2020). Alfabetización académica en derecho. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 7(2), 23-50.https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/60562.
Ramírez, P., Pérez, C., Riffo, B. y Cerdán, R. (2022). Leer en contextos de distracción: el rol de la inhibición y el establecimiento de objetivos en la comprensión de textos académicos digitales. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(1), 66-83. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n1a04.
Rovira, M. y López, D. (2017). Formación universitaria y promoción de lectura. Componentes y relaciones esenciales. Universidad y Sociedad, 9(5), 82-89. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/715.
Scimago Journal & Country Rank (2022). Journal Ranks. https://www.scimagojr.com/journalrank.php?category=3308&country=Latin%20America&wos=true.
Sologuren, E., Bonifaz, C. y Núñez, C. (2019). El curso basal de competencias comunicativas en derecho. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 6(1), 131-154. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2019.53748.
Torres, A. (2017). Leer y escribir en la universidad: una experiencia desde una concepción no instrumental. Estudios Pedagógicos, 43(1), 311-329. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v43n1/art18.pdf.
Vera, A., Andión, A., Deza, A., Estévez, A., Fernández, A., García, G., Guzmán, H. y Pedrero, R. (2014). EL comentario de texto: teoría y práctica. Editorial Universitaria Ramón Areces.
Witker, J. (2008). Hacia una investigación jurídica integrativa. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 41(122), 943-964. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-86332008000200012&lng=es&tlng=es.
Witker, J. (2017). Los derechos humanos: nuevo escenario de la investigación jurídica. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 50(149), 979-1005. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-86332017000200979&lng=es&tlng=es.
Witker, J. (2021). Metodología de la investigación jurídica. Universidad Nacional Autónoma de México. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/14/6818/16.pdf.
Zambrano, J. y Guerrero, R. (2015). Escribir en la universidad: una revisión de las investigaciones de la Universidad de los Andes, Venezuela. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 20(3), 385-389. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v20n3a07.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hugo González Aguilar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La rivista consente all'autore (s) di mantenere i diritti di pubblicazione senza restrizioni.
Le journal permet à l'auteur (s) de conserver les droits de publication sans restrictions.
The journal allows the author (s) to retain publication rights without restrictions.
La revista le permite al autor(es) retener los derechos de publicación sin restricciones
Die Zeitschrift ermöglicht es dem / den Autor (en), Veröffentlichungsrechte ohne Einschränkungen zu behalten.
A revista permite que os autores mantenham os direitos de publicação sem restrições.