Teaching-learning with prospective peace in police training

Authors

  • Héctor Betancur Giraldo Escuela de Policía Carlos E. Restrepo (ESCER)

DOI:

https://doi.org/10.24142/raju.v13n26a6

Keywords:

learning, teaching, police, peace, process

Abstract

Research, being an exercise of human nature, allows to realize the description of a portion of reality from its object of study; Therefore, this research work allowed to address some contributions of the critical theory of Frankfurt through the philosophical - reflexive exercise, oriented to think the social from the human in order to transform a traditional posture, from the critical, contrasting heteronomy that secularizes human will, thinking about social issues from the recognition of the other as a subject and generating actions aimed at the emancipation of traditional phenomena such as the “War Culture”, from police education.

Author Biography

Héctor Betancur Giraldo, Escuela de Policía Carlos E. Restrepo (ESCER)

Licenciado en Filosofía Analítica, Especialista en Educación, Cultura y Ciencia Política Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), Magíster en Educación Universidad de Medellín. Jefe de Investigación Escuela de Policía Carlos E. Restrepo (ESCER), Estudiante de Sociología Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD). Correo electrónico: tobybetan5@gmail.com

References

Betancur, H. (2015). Caracterización de las estudiantes de la Escuela de Policía Carlos Eugenio Restrepo víctimas del conflicto armado colombiano año 2015. Antioquia. Colombia. Recuperado de http://www.repositorio.policia.edu.co/bitstream/001/1012/2/S-2016-007137-ESCER.pdf

Blair, E. (2009). Aproximación teórica al concepto de violencia: avatares de una definición. Política y Cultura, (32), 9-33.

Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (1977). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.

Friedman, G. (2000). La filosofía política de la Escuela de Frankfurt. México: Fondo de Cultura Económica.

Gutiérrez, A. B. (2004). Poder, hábitus y representaciones: recorrido por el concepto de violencia simbólica en Pierre Bourdieu. Revista Complutense de Educación, 15(1), 289-300. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0404120289A

Policía Nacional de Colombia (2010). Capítulo IV: la educación como fundamento de la actuación del hombre y mujer policía. En Lineamiento de Política 1. Direccionamiento policial basado en el humanismo con responsabilidad. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.

República de Colombia (1991). Constitución Política de Colombia. Recuperado de http://www.procuraduria.gov.co/guiamp/media/file/Macroproceso%20Disciplinario/Constitucion_Politica_de_Colombia.htm

República de Colombia (2014). Ley 1732. Recuperado de http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/LEY%201732%20DEL%2001%20DE%20SEPTIEMBRE%20DE%202014.pdf

Salamanca, A. (2009). Educación para la paz. Praxis, 5(1), 17-32. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/89

Sandoval, E. A. (2012). Estudios para la paz, la interculturalidad y la democracia. Ra Ximhai, 8(2), 17-37. Recuperado de http://revistas.unam.mx/index.php/rxm/article/view/32929

Seoane, J. B. (2010). Contribución a una teoría crítica dialógica. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 16(3), 13-31. Recuperado de www.redalyc.org/pdf/177/17731133002.pdf

Published

2018-09-04

How to Cite

Betancur Giraldo, H. (2018). Teaching-learning with prospective peace in police training. Ratio Juris UNAULA, 13(26), 145–160. https://doi.org/10.24142/raju.v13n26a6

Issue

Section

Artículos de investigación