The social projection in the 21st century university: Imagining political spaces outside the classroom
DOI:
https://doi.org/10.24142/raju.v13n26a1Keywords:
Popular education, university’s social projection, bilingual education, expanded pedagogiesAbstract
Various studies problematize the University-Society relationship, which, should be imagined as a dialogical and constructive relationship as proposed by Boaventura de Sousa Santos (2012), on the contrary, the current time establishes various tensions for the conception of a university that moves away from the interaction with the popular condition, increasingly captured by the logic of capital and the public agenda of the cooperating agencies and the transnational interest. In this perspective, the following text explores the power of a pedagogical experiment that proposes another framework of meaning for social projection, through strategies that promote teacher training whom, from their practices, mobilize public space, heritage, the city and its cultural interactions as a place of pedagogical encounter and production of subjectivities -others- beyond the conventional spaces of the “scholastic”, in relation to the opening to bilingualism as a pretext of mobilization and agency of the political.
References
Argibay, M (2003). Conceptos básicos. Recuperado de http://www.bantaba.ehu.es/formarse/ficheros/view/Exposici%F3n_2_Sesi%F3n_1.pdf?revision_id=34450&package_id=34415
Baker, C. (2006). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters.
Bonilla, A., y Rojas, R. (2012). El aprendizaje de lenguas extranjeras como herramienta para el desarrollo humano [Memorias Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación y en la Cultura / IV Congreso Leer.es]. Salamanca, España.
Cano, J. (2014). La extensión universitaria en la transformación de la universidad latinoamericana del siglo xxi: disputas y desafíos. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20141202093928/ensayo_cano_premio_pedro_krotsch.pdf
De Mejía, A. (1998). Educación bilingüe en Colombia en contextos lingüísticos mayoritarios: hacia una caracterización del campo. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/5543/1/EDUCACION%20BILINGUE.pdf
De Sousa, B. (2006). La Sociología de las Ausencias y la Sociología de las Emergencias: para una ecología de saberes. En Renovar la teoría crítica y reinventar la emanciapción social (encuentros en Buenos Aires). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/coediciones/20100825033033/2CapituloI.pdf
De Sousa, B. (2012). De la mano de Alicia. Lo social y lo político en la postmodernidad. Bogotá: Siglo del Hombre.
Genesee, F. (2004). What do we Know About Bilingual Education for Majority Language Students? En T. K. Bhaktia & W. Richie (Eds.), Handbook of Bilingualism and Multilingualism. Malden: Blackwell.
Lambert, W. E. (1975). Culture and Language as Factors in Learning and Education. En A. Wolfgang (Ed.), Education of Immigrant Students (pags. 55-83). Toronto: OISE Press.
Maturana, A. (2011). La enseñanza del inglés en tiempos del Plan Nacional de Bilingüismo en algunas instituciones públicas: factores lingüísticos y pedagógicos. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/calj/v13n2/v13n2a06.pdf
Morales, E., y Ortiz, C. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1928/2515
Richards, C. J. (2006). Communicative Language Teaching Today. Nueva York: SEAMEO. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Jack_Richards4/publication/242720833_Communicative_Language_Teaching_Today/links/5580c02808aea3d7096e4ddb.pdf
II Conferencia Latinoamericana de Difusión Cultural y Extensión Universitaria (s. f.). Recuperado de http://resu.anuies.mx/archives/revistas/Revista2_S3A1ES.pdf
Serna, G. (2007). Misión social y modelos de extensión universitaria: del entusiasmo al desdén. Revista Iberoamericana de Educación, (43), 3-7.
Tommasino, H. (2015). El rol de los estudiantes en los procesos extensionistas. En J. M. Medina (Comp.), La Universidad en diálogo con la comunidad: construyendo una institución en contexto (págs. 43-51). Rosario: UNR Editora.
Tünnermann, C. (2008). La Reforma de Córdoba. Vientre fecundo de la transformación universitaria. En La reforma universitaria: desafíos y perspectivas noventa años después (págs. 16-19). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/grupos/reforAboit/03tunn.pdf
Unimonserrate - Fundación Universitaria Monserrate (2005). Políticas institucionales. Consejo Superior. Acuerdo. 1-0120 del 6 de mayo de 2004. Bogotá [documento interno].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La rivista consente all'autore (s) di mantenere i diritti di pubblicazione senza restrizioni.
Le journal permet à l'auteur (s) de conserver les droits de publication sans restrictions.
The journal allows the author (s) to retain publication rights without restrictions.
La revista le permite al autor(es) retener los derechos de publicación sin restricciones
Die Zeitschrift ermöglicht es dem / den Autor (en), Veröffentlichungsrechte ohne Einschränkungen zu behalten.
A revista permite que os autores mantenham os direitos de publicação sem restrições.