"Pedagogy of Deference" A proposal from narrative vulnerability to persons deprived of liberty in Colombia
Keywords:
narrative vulnerability, social labels, pedagogy of deference, persons deprived of libertyAbstract
This article begins by understanding deference as an expression that alludes to the meaning and lived experience of concepts through linguistic cooperation within a community. The deferential is expressed through narratives and performative acts by which individuals construct their identities, particularly in contexts of vulnerability such as prison and penitentiary institutions. The approach to the pedagogy of deference from the narrative vulnerability of individuals deprived of liberty in Colombia is derived from the implementation of the research project "Frameworks of Representation of Armed Conflict, Crime, and the Call to Non-Violence: Biographical-Performative Laboratory with Ex-Combatants in Reintegration and Reincorporation Processes, Individuals Deprived of Liberty, Formerly Incarcerated Persons, and Participants of the 'Parceros' Program in Medellín, Colombia (Phase IV)". This project employed the Biographical-Performative Laboratory method with men and women enrolled in the Comprehensive Education Program for Life Change (PEC) at the Medellín-Pedregal High and Medium Security Prison and Penitentiary Complex. Specifically, the objective was to propose the pedagogy of deference from the narrative vulnerability of individuals deprived of liberty in Colombia, based on their biographical-performative expressions observed during fieldwork conducted in the fifth session of the labyrinth dedicated to "dangerousness labels".
References
Añaños, F. T. (2020). Pedagogías, Paz y Poblaciones Resilientes. Revista Historia de La Educación Latinoamericana, 22(35), 8–10. https://doi.org/10.19053/01227238.11942
Arendt, H. (2001). La condición humana. Paidós.
Aristóteles (1982). Metafísica. (Gredos) (Original work published 1311-1321 a.c)
Butler, J. (2004). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Paidós.
Butler, J. (2010). Marcos de Guerra. Las vidas lloradas. Barcelona: Paidós.
Feito, L. (2007). Vulnerabilidad. Anales Sis San Navarra, 30(3),7-2
Freire, P. (1973) La Educación como práctica para la libertad. Siglo XXI editores.
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Freire, P. (2012) Pedagogía de la indignación: cartas pedagógicas en un mundo revuelto. Siglo XXI,
Kaufmann, L. (2005). Les voies de la déférence Sur la nature des concepts sociopolitiques. Langage et société, 3(117), 89-116
Landín Miranda, M. y SánchezTrejo, S. (2019). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación 28(54), 227-242.
Lucifora, M.C. (2009). Hermenéutica crítica: un nuevo paradigma. In Itinere. Revista Digital de Estudios Humanísticos de la Universidad FASTA, 5 (1), 125-129
Martínez Estay, J.I. (2014). Auto-restricción, deferencia y margen de apreciación. Breve análisis de sus orígenes y de su desarrollo. Estudios constitucionales, 12(1). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-52002014000100009
Mèlich, J. C. (1990). Sobre el problema de considerar la razón como fundamento de la educación moral. Filosofía de la educació, hoy, 2, 142-146.
Mèlich, J. C. (1991). Estructura y dinámica de la conciencia moral en el proceso educativo.Teoría de la educación revista interuniversitara.
Mèlich, J. C. (2014a). Lógica de la crueldad. Herder.
Mèlich, J. C. (2014b). La condición vulnerable (Una lectura de Emmanuel Levinas, Judith Butler y Adriana Cavarero). Ars Brevis
Mèlich, J. C. (2021). La fragilidad del mundo. Tus Quets.
Merello, T. (1954). Se dice de mí. Grabación individual.
Molina, F. (2011). ¿Y qué de las pedagogías críticas? Revista Educación, comunicación, tecnología, 5 (10).
Molina, M.C. (2017). Judith Butler y las facetas de la vulnerabilidad. El poder de agencia en el activismo artístico de mujeres creando. ISEGORIA. Revista de filosofía moral y política, 58, 221-238. https://doi.org/10.3989/Isegoria.2018.058.12
Morantes Valencia, F.M. (2021). Escribir para liberar. Experiencias de creación literaria en la cárcel y penitenciaria de media seguridad de El Espinal – Tolima, Colombia. Revista Investigium IRE (Impresa), 12. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.211201.0.
Parchuc, J.P. (2018). Escribir en la Cárcel como proyecto. Cuestiones Criminales, 1 (2). 170-181
Pié Balaguer, A. (2019). La insurrección de la vunerabilidad. Para una pedagogía de los cuidados y la resistencia.: Edicions Universitat Barcelona.
Pocock, J. (2011). El significado de la deferencia en el discurso republicano. de la «deference» a la «influence». uned. Teoría y Realidad Constitucional, 28, 1, 361-370
Pueyo, A. (2013). Peligrosidad criminal: análisis crítico de un concepto polisémico. Neurociencias y derecho penal: nuevas perspectivas en el ámbito de la culpabilidad y tratamiento jurídico-penal de la peligrosidad. 483-503
Rincón, D.A.; Ruiz, A. M. (2021). Vulnerabilidad narrativa: un laboratorio de experimentación artística y narrativa con excombatientes en proceso de reintegración en Colombia. Arte, individuo y sociedad. 33 (4) 1347-1368
Ruiz, A, Gonzalez, M, Ocampo, S. y Cobaleda, S. (2022). Coordenadas éticas para entender y desarticular las lógicas inmunitarias. Crítica a la reintegración en Colombia: seguridad, hábitat y ciudadanía. Editorial UPB.
Valdés, M. (2021). Vulnerabilidad social, genealogía del concepto. Gaceta de Antropología, 37 (1). http://hdl.handle.net/10481/68424
Valencia, P. O. (2009). La pedagogía crítica: Reflexiones en torno a sus prácticas y desafios. Pedagogía y Saberes, 31, 26-34.
Zaffaroni, E. (2000). Derecho Penal, Parte General. EDiar.
Zapata-Serna, G. E. (2022). La vulnerabilidad narrativa en excombatientes y reclusos de Colombia. Un análisis desde los Marcos de representación. Resultados de investigación. Cambios y Permanencias, 13 (2), 1-16
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diana Milena Gómez Hurtado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La rivista consente all'autore (s) di mantenere i diritti di pubblicazione senza restrizioni.
Le journal permet à l'auteur (s) de conserver les droits de publication sans restrictions.
The journal allows the author (s) to retain publication rights without restrictions.
La revista le permite al autor(es) retener los derechos de publicación sin restricciones
Die Zeitschrift ermöglicht es dem / den Autor (en), Veröffentlichungsrechte ohne Einschränkungen zu behalten.
A revista permite que os autores mantenham os direitos de publicação sem restrições.