The Colombian indigenous movement and its relationship with the decolonial turn in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.24142/raju.v13n27a6Keywords:
Decoloniality, Colombian Indigenous Movement, Abya Yala, Latin American Critical Thinking, Collective SubjectAbstract
The paradigmatic reality in Colombia has been a great field of analysis and sociopolitical reflection in recent times, marked by the strong presence of a long-term armed conflict, multiple violence practices of hegemonic groups in political power, organizations political-military antisystemic, drug cartels and paramilitary groups of old and new type. Nevertheless, the liberating praxis that emerges inside / outside the Colombian indigenous movement focused on the defense of land, territory, life and culture, responds to a broad articulation with the worldview and critical thinking, horizontal and decolonial in the social sciences of the region. The political actions developed by the indigenous communities and organizations represent a content of aspects / components of thinking from below, with the land and the left (Abya Yala) focused on rethinking their own dynamics, as well as the social sciences through experiences that establish a theoretical, conceptual and methodological weight beyond the colonialism - epistemic of the moment. The methodology used in the development of the article responds to the following processes: 1) theoretical revision on the decolonial studies, the indigenous movement and its link with critical Latin American thinking; 2) the analysis of the processes / mobilizations of the Colombian indigenous movement; and 3) the conceptual and methodological interrelation between the decolonial shift and the praxis of the indigenous movement as subject - collective in the civil society scenario. The most substantial aspect found was the field of opportunity in the study of indigenous movements as sentential, collective and communal subjects. In turn, the epistemic opportunity that constitutes decoloniality as a way of thinking alternately and from below the emerging reality of the indigenous movement with respect to the internal political dynamics of the institutions and sectors hegemonic in Colombia.References
Andrade, L. E. (2007). 25 años de la ONIC. Un legado vivo de la resistencia indígena en Colombia. Recuperado de http://observatorioetnicocecoin.org.co/cecoin/files/Historia_ONIC%20luis%20evelis.pdf
Arrubla, M. (1978). Síntesis de historia política contemporánea. En Colombia Hoy. Bogotá: Siglo XXI.
Barceló, R., Portal, M. A., y Sánchez, M. J. (1995). Diversidad étnica y conflicto en América Latina (vol. i). México: Plaza y Valdés.
Capera, J. J. (2017). Los pueblos indígenas del Tolima en defensa de la raza y su territorio. Recuperado de http://tlaxcala-int.org/article.asp?reference=21249
Consejo Regional Indígena del Cauca (2017). Armonía Indígena. Recuperado de http://www.cric-colombia.org/portal/armonia-indigena-programa-de-septimo-dia-caracol-tv-este-domingo-9-de-abril-a-las-900-pm/
Escobar, A. (2016). Desde abajo, por la izquierda y con la tierra. Recuperado de http://www.cronicon.net/paginas/Documentos/Arturo-Escobar.pdf
Espinosa, A. M. (2007). El que entiende esa palabra, ¿de qué manera aprendió? Nómadas, (26), 138-153.
Espinosa, A. M. (2009). La civilización montés. La visión india y el trasegar de Manuel Quintín Lame en Colombia. Bogotá: Uniandes.
Fals-Borda, O., y Luna, E. U. (1964). La violencia en Colombia: estudio de un proceso social. Bogotá: Tercer Mundo.
Friede, J. (1976). El indio en lucha por la tierra. Bogotá: Punta de Lanza.
Galeano, H. (2017). Memoria y educación. Recuperado de http://www.elnuevodia.com.co/nuevodia/opinion/columnistas/galeano-arbelaez-hector-manuel/401835-memoria-y-educacion
Garciarena, G. (2014). Movimiento indígena en América Latina: resistencia y transformación social (vol. iii). México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco.
González, P. (2003). Colonialismo interno (una redefinición). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Grosfoguel, R. (2011). La descolonización del conocimiento: diálogo crítico entre la visión descolonial de Frantz Fanon y la sociología descolonial de Boaventura de Sousa Santos. En B. de Sousa Santos, Formas-Otras. Saber, nombrar, narrar, hacer (págs. 97-108). Barcelona: CIDOB - Actas del IV Training Seminar del Foro de Jóvenes Investigadores en Dinámicas Interculturales (FJIDI).
Grosfoguel, R. (2013). Racismo/sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocidios/epistemicidios del largo siglo xvi. Tabula Rasa, (19), 31-58.
Houghton, J. (2008). La Tierra contra la muerte. Conflictos territoriales de los pueblos indígenas en Colombia. Bogotá: Centro de Cooperación al Indígena.
López-Bárcenas, F. (2013). ¿Qué hacemos con los indios? Pueblos indígenas y desarrollo: entre las políticas gubernamentales y el “buen vivir”. Papeles de Población, 19(77), 177-192.
Márquez-Fernández, A. B. (2011). Boaventura de Sousa Santos. Interculturidad de saberes y epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana, 16(54), 5-6.
Sánchez, J. A., y Sandoval, R. (2016). Pensar crítico y ética política en tiempos de guerra capitalista. Utopía y Praxis Latinoamericana, 21(73), 11-13.
Sandoval, E. A., y Salazar, R. (2003). América Latina: conflicto, violencia y paz en el siglo xxi. México: Insumos Latinoamericanos - Cuerpo Académico Internacional e Interinstitucional.
Sandoval, E. A. (2009). Las vibraciones democráticas y pacíficas del movimiento indígena en América Latina. En L. Sánchez y J. Codorníu (Eds.), Movimiento asociativo y Cultura de Paz- Una mirada desde Andalucía (págs. 1-28). Granada: Universidad de Granada - Instituto de la Paz y los Conflictos (en prensa). Recuperado de http://www.jornaldomauss.org/periodico/wp-content/uploads/2009/11/MVTOS-INDIG-EDUARDO-SANDOVAL.pdf
Sandoval, E. A. (2016a). Educación para la paz integral - Memoria, interculturalidad y decolonialidad. Bogotá: ARFO Editores.
Sandoval, E. A. (2016b). Indigenous Zapatista Education for Peace and Non-Violence. Espacio Abierto, 25(1), 23-36.
Sandoval, R., y Sánchez, J. A. (2015). Pensamiento crítico, sujeto y autonomía. México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS) - Cátedra Jorge Alonso.
Santos, S. B. (2010). Refundación del Estado en América Latina: perspectivas desde una epistemología del Sur. La Paz: Siglo XXI - Universidad de los Andes - Siglo del Hombres Editores.
Tirado-Mejía, A. (1971). Introducción a la historia económica de Colombia. Bogotá: Áncora Editores.
Wallerstein, I. (2005). Análisis del sistema-mundo: una introducción. México: Siglo XXI.
Zuleta, E. (1977). Conferencias sobre historia económica de Colombia. Bogotá: Tiempo Crítico.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La rivista consente all'autore (s) di mantenere i diritti di pubblicazione senza restrizioni.
Le journal permet à l'auteur (s) de conserver les droits de publication sans restrictions.
The journal allows the author (s) to retain publication rights without restrictions.
La revista le permite al autor(es) retener los derechos de publicación sin restricciones
Die Zeitschrift ermöglicht es dem / den Autor (en), Veröffentlichungsrechte ohne Einschränkungen zu behalten.
A revista permite que os autores mantenham os direitos de publicação sem restrições.



































