Childhood as a subject of rights A critical analysis
DOI:
https://doi.org/10.24142/raju.v12n24a6Keywords:
Childhood, subject of rights, biopower, areas of lawAbstract
The following work has the general objective of making a critical reflection on the definition of childhood as a subject of rights. For the analysis, a deconstruction of the concept “subjects of rights” is made in light of the theory of biopower, proposed by Foucault, and the contributions of the critical theory of Giroux. Likewise, it proceeds with a resignification of the face of childhoods, alluding to those devices of power that prevent the subjects, for whom the policies of “protection of childhood” were built, from accessing them. Finally, the situation of children in Colombia is analyzed, in relation to the four areas of law posed by the public policy of comprehensive attention.
References
Acosta, A. (2013). Los niños y las niñas son sujetos de derechos y no de necesidades. En Políticas de atención integral a la infancia (pp. 15-27). Bogotá: OEI.
Arias, V. B. (2012). Procesos de crianza y socialización en familias vinculadas al conflicto armado. Manizales: CLACSO.
Benner, D. (1998). La pedagogía como ciencia. Barcelona: Pomares.
Bustelo, E. (2007). El recreo de los niños. Argumentos para otro comienzo. Buenos Aires: Siglo XXI.
Danzelot, J. (1998). La policia de las familias. Valencia: Pre-Textos.
Deleuze, G. (1987). Dos regimenes locos. Valencia: Pre-Textos.
Deleuze, G. (1999). Conversaciones. Valencia: Pre-Textos. Recuperado de http://www.oei.org.ar/edumedia/pdfs/T10_Docu1_Conversaciones_Deleuze.pdf
Escobar-García, B., & Hincapié-García, A. (2017). Dar la palabra. En torno al lenguaje de los niños y las niñas en la cárcel. Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 59-70.
Foucault, M. (1974). Vigilar y castigar. Madrid: Burgos.
Freire, P. (1997). La educación como práctica de la libertad. Mexico: Siglo XXI.
Fullat, O. (1987). Filosofía de la educación, concepto y límites. Barcelona: Educar.
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales, hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.
Giroux, H. (2003). La inocencia robada. Juventud, multinacionales y política cultural. Madrid: Morata.
Graffignia, E. B. (2007). El recreo de la infancia. Argumentos para
otro comienzo. Buenos Aires: Siglo XXI.
Henao, Y. (2011). Trasformaciones de la crianza en tres generaciones, 1970-1990 en Envigado. Medellín: Universidad de San Buenaventura.
Key, E. (1906). El siglo de los niños. Barcelona: Imprenta de Henrich y Comp.
Lévinas, E. (1999). Totalidad e infinito. Salamanca: Sígueme.
Mélich, J. C. (2010). La ética de la compasión. Barcelona: Herder.
Muñoz, D. A. (2014). La relación pedagógica y política en la obra de Paulo Freire. Ratio Juris, 9(18), 177-206.
Ochoa, A. (2010). Infancia y calidad de vida: factores de la dimensión social que contribuyen a la calidad de vida de la primera infancia en estratos alto, medio y bajo de la ciudad de Medellín (Tesis de Maestría. Facultad de Educación). Universidad de San Buenaventura. Medellín. Colombia.
Palacio, M. C. (2004). Familia y violencia familiar. De la invisibilización al compromiso político. Manizales: Editorial Universidad de Caldas.
Palacio, M. C. (2010). Transformaciones de facto en las familias vinculadas al conflicto armado. Manizales: Editorial Universidad de Caldas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La rivista consente all'autore (s) di mantenere i diritti di pubblicazione senza restrizioni.
Le journal permet à l'auteur (s) de conserver les droits de publication sans restrictions.
The journal allows the author (s) to retain publication rights without restrictions.
La revista le permite al autor(es) retener los derechos de publicación sin restricciones
Die Zeitschrift ermöglicht es dem / den Autor (en), Veröffentlichungsrechte ohne Einschränkungen zu behalten.
A revista permite que os autores mantenham os direitos de publicação sem restrições.



































