The importance of pedagogy as a tool for the construction and validation of public institutions, public law and international public law

Authors

  • Jonatán Alexis Agudelo Bran Universidad Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.24142/raju.v16n32a7

Keywords:

Pedagogy, Citizenship, Institution, Right, Public

Abstract

This article seeks to show the general archetype of Colombia, its material conditions and the importance of analyzing its contexts, generating a concern about public institutions, public law and international public law, with cross-cutting themes that will allow us to recognize a reality that configures us directly or indirectly. To address this approach, document review was used as the main research technique. Articles, sentences and books were analyzed, taking up thinkers such as Aristotle, Rousseau, Kant, Goethe, among others. From this analysis, concern is identified as a tool for reflection to review the construction of the individual, his community and the development of the mechanisms that configure him directly or indirectly, since the individual is a potential citizen because he is a contracting party of a nation-state. Hence the importance of pedagogy as a tool for the construction and validation of these mechanisms, since they are what allow individuals not only to assume and know them, but to be able to interpret and decide on them.

Author Biography

Jonatán Alexis Agudelo Bran, Universidad Nacional de Colombia

Estudiante de Ciencias Políticas Universidad Nacional, Sede Medellín Facultad de Ciencias Humanas y Económicas.

References

Abellán, J. (2008). Sobre el concepto de República. En I. Kant (2008), Sobre la paz perpetua (págs. 1-11). Tecnos.

Aristóteles (1996). La política. Alba Editorial.

Castro, D. y Elorduy, E. (2014). El ideal de la paz perpetua en Rousseau y Kant. Signos Filosóficos, 16(31), 37-62.

Colombia, con la peor nota de la Ocde en pruebas pisa (2019). Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/colombia-con-la-peor-nota-dela-ocde-en-pruebas-pisa-536148.

Curiosidades de las constituciones colombianas (2009). Portafolio. https://blogs.portafolio.co/juridica/curiosidades-de-las-constituciones-colombianas/#:~:text=Cantidad%20de%20Constituciones%20Nacionales%3A%20Colombia,una%20(61)%20constituciones%20provinciales.

Escuela Superiro de Administración Pública (ESAP) (2020). Estructura del estado y mecanismos de participación ciudadana. https://www.studocu.com/co/document/universidad-de-santander/biomecanica/apuntes/m1-estructura-del-estado-y-mecanismos-de-participacion-ciudadana/11759624/view.

Gaviria, C. (2003). La ciudadana María del Carmen Reyes. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-1009871.

Gaviria, C. (2015). Educar para la democracia [conferencia]. Bogotá.

Harari, Y. (2014). De animales a dioses. Debate.

Kant, I. (2008). Sobre la paz perpetua. Tecnos.

Melo, J. O. (2017). Historia mínima de Colombia. El Colegio de México.

Navarro, O. y Fierro, A. (2018). Focus Group Colombia. https://www.celag.org/colombia-elecciones-presidenciales-2018-estudio-cualitativo-de-opinion/.

Ocampo, J. (2013). Colombia siglo xx. Tercer Mundo.

Ocampo, J. (2016). La educación: de la colonia al siglo xx. Confrontaciones ideológicas y políticas. Ediciones Aurora.

ONU, Unicef y el Foro Económico Mundial, los más seguidos en redes sociales (2017). LatinSpots. http://www.latinspots.com/sp/empresas-y-negocios/detalle/18514/onuunicef-y-el-foro-econmico-mundial-los-ms-seguidos-en-redes-sociales.

Quimbayo, J. (s. f.). Estado colombiano. https://cienciassocialestic.wordpress.com/regiones-naturales-de-colombia/.

Raffino, M. (2020). Derecho público. Concepto de. https://concepto.de/derecho-publico/.

República de Colombia (1998). Corte Constitucional. Sentencia T-011 de 1998. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1998/T-011-98.htm.

República de Colombia (2013). Corte Constitucional. Sentencia T-891 de 2013. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2013/T-891-13.htm.

Robledo, J. (2017). El tlc recoloniza a Colombia. Acusación a Álvaro Uribe Vélez. TR Ediciones.

Rodríguez, M. A., Fonnegra, G. y Alemán, C. (2019). Textos clásicos del marxismo. En J. Stalin (1977), Sobre el materialismo dialéctico y el materialismo histórico (págs. 165-201). EHK.

Rosales, C. M. (2017). El mínimo vital como institución de justicia elemental. Revista Jurídica IUS Doctrina, 10(2).

Rosental, M. y Iudin, P. (1959). Diccionario filosófico abreviado. Pueblos Unidos.

Rousseau, J. (2018). El contrato social. Comcosur.

Ruiz, L. (s. f). Instituciones públicas y privadas. https://sites.google.com/site/historiacecytemcuautitlan/segundoparcial/institucionespublicasyprivadas.

Stalin, J. (1977). Sobre el materialismo dialéctico y el materialismo histórico. EHK.

Truyol, A. (2008). Presentación. I. Kant (2008), Sobre la paz perpetua (págs. 1 - 14). Tecnos.

Urrea, W. (2010). La concepción pedagógica en Rousseau y Goethe. Itinerario Educativo, 24(55), 145-158.

Vallés, J. (2007). Ciencia política. Una introducción. Ariel.

Published

2021-05-10

How to Cite

Agudelo Bran, J. A. (2021). The importance of pedagogy as a tool for the construction and validation of public institutions, public law and international public law. Ratio Juris UNAULA, 16(32), 171–200. https://doi.org/10.24142/raju.v16n32a7

Issue

Section

Artículos de investigación