The importance of pedagogy as a tool for the construction and validation of public institutions, public law and international public law
DOI:
https://doi.org/10.24142/raju.v16n32a7Keywords:
Pedagogy, Citizenship, Institution, Right, PublicAbstract
This article seeks to show the general archetype of Colombia, its material conditions and the importance of analyzing its contexts, generating a concern about public institutions, public law and international public law, with cross-cutting themes that will allow us to recognize a reality that configures us directly or indirectly. To address this approach, document review was used as the main research technique. Articles, sentences and books were analyzed, taking up thinkers such as Aristotle, Rousseau, Kant, Goethe, among others. From this analysis, concern is identified as a tool for reflection to review the construction of the individual, his community and the development of the mechanisms that configure him directly or indirectly, since the individual is a potential citizen because he is a contracting party of a nation-state. Hence the importance of pedagogy as a tool for the construction and validation of these mechanisms, since they are what allow individuals not only to assume and know them, but to be able to interpret and decide on them.
References
Abellán, J. (2008). Sobre el concepto de República. En I. Kant (2008), Sobre la paz perpetua (págs. 1-11). Tecnos.
Aristóteles (1996). La política. Alba Editorial.
Castro, D. y Elorduy, E. (2014). El ideal de la paz perpetua en Rousseau y Kant. Signos Filosóficos, 16(31), 37-62.
Colombia, con la peor nota de la Ocde en pruebas pisa (2019). Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/colombia-con-la-peor-nota-dela-ocde-en-pruebas-pisa-536148.
Curiosidades de las constituciones colombianas (2009). Portafolio. https://blogs.portafolio.co/juridica/curiosidades-de-las-constituciones-colombianas/#:~:text=Cantidad%20de%20Constituciones%20Nacionales%3A%20Colombia,una%20(61)%20constituciones%20provinciales.
Escuela Superiro de Administración Pública (ESAP) (2020). Estructura del estado y mecanismos de participación ciudadana. https://www.studocu.com/co/document/universidad-de-santander/biomecanica/apuntes/m1-estructura-del-estado-y-mecanismos-de-participacion-ciudadana/11759624/view.
Gaviria, C. (2003). La ciudadana María del Carmen Reyes. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-1009871.
Gaviria, C. (2015). Educar para la democracia [conferencia]. Bogotá.
Harari, Y. (2014). De animales a dioses. Debate.
Kant, I. (2008). Sobre la paz perpetua. Tecnos.
Melo, J. O. (2017). Historia mínima de Colombia. El Colegio de México.
Navarro, O. y Fierro, A. (2018). Focus Group Colombia. https://www.celag.org/colombia-elecciones-presidenciales-2018-estudio-cualitativo-de-opinion/.
Ocampo, J. (2013). Colombia siglo xx. Tercer Mundo.
Ocampo, J. (2016). La educación: de la colonia al siglo xx. Confrontaciones ideológicas y políticas. Ediciones Aurora.
ONU, Unicef y el Foro Económico Mundial, los más seguidos en redes sociales (2017). LatinSpots. http://www.latinspots.com/sp/empresas-y-negocios/detalle/18514/onuunicef-y-el-foro-econmico-mundial-los-ms-seguidos-en-redes-sociales.
Quimbayo, J. (s. f.). Estado colombiano. https://cienciassocialestic.wordpress.com/regiones-naturales-de-colombia/.
Raffino, M. (2020). Derecho público. Concepto de. https://concepto.de/derecho-publico/.
República de Colombia (1998). Corte Constitucional. Sentencia T-011 de 1998. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1998/T-011-98.htm.
República de Colombia (2013). Corte Constitucional. Sentencia T-891 de 2013. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2013/T-891-13.htm.
Robledo, J. (2017). El tlc recoloniza a Colombia. Acusación a Álvaro Uribe Vélez. TR Ediciones.
Rodríguez, M. A., Fonnegra, G. y Alemán, C. (2019). Textos clásicos del marxismo. En J. Stalin (1977), Sobre el materialismo dialéctico y el materialismo histórico (págs. 165-201). EHK.
Rosales, C. M. (2017). El mínimo vital como institución de justicia elemental. Revista Jurídica IUS Doctrina, 10(2).
Rosental, M. y Iudin, P. (1959). Diccionario filosófico abreviado. Pueblos Unidos.
Rousseau, J. (2018). El contrato social. Comcosur.
Ruiz, L. (s. f). Instituciones públicas y privadas. https://sites.google.com/site/historiacecytemcuautitlan/segundoparcial/institucionespublicasyprivadas.
Stalin, J. (1977). Sobre el materialismo dialéctico y el materialismo histórico. EHK.
Truyol, A. (2008). Presentación. I. Kant (2008), Sobre la paz perpetua (págs. 1 - 14). Tecnos.
Urrea, W. (2010). La concepción pedagógica en Rousseau y Goethe. Itinerario Educativo, 24(55), 145-158.
Vallés, J. (2007). Ciencia política. Una introducción. Ariel.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jonatán Alexis Agudelo Bran

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La rivista consente all'autore (s) di mantenere i diritti di pubblicazione senza restrizioni.
Le journal permet à l'auteur (s) de conserver les droits de publication sans restrictions.
The journal allows the author (s) to retain publication rights without restrictions.
La revista le permite al autor(es) retener los derechos de publicación sin restricciones
Die Zeitschrift ermöglicht es dem / den Autor (en), Veröffentlichungsrechte ohne Einschränkungen zu behalten.
A revista permite que os autores mantenham os direitos de publicação sem restrições.