Timeline of human rights, a proposal for teaching the history of human rights
DOI:
https://doi.org/10.24142/raju.v9n18a2Keywords:
Education, human rights, history, comparative lawAbstract
The article displays a graph and pedagogical proposal for teaching the history of human rights at the university level. The proposal is to consider certain historical events linked to the struggle and recognition of human rights throughout history, and then proposes its location in the line of human rights within the process of regulatory evolution conceived by Norberto Bobbio. The comparative view insight the methodology used considers historical events as not isolated but interrelated and proposes a graphical version of these events, all in order to generate in students a better apprehension of data and closely related events with the historical evolution of the human rights.
References
Arellano, J. y M. Santoyo (2012). Investigar con mapas conceptuales. Procesos metodológicos. Bogotá: Ediciones de la U.
Beuchot, M. (2008). Derechos humanos. Historia y filosofía. México: Fontamara.
Hernández, Á. (1997). “¿Fundamentación o protección de los derechos humanos? Las tesis de Bobbio y de Beuchot”. Isonomía. Revista de Teoría y Filosofía del Derecho. México: Instituto Tecnológico Autónomo de México. Núm. 6, pp. 171-178. Recuperado 20 de marzo, 2013, de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/listaarticulos?tipo_busqueda=EJEMPLAR&revista_busqueda=3114&clave_busqueda=298953.
Landman, T. (2011). Política comparada. Una introducción a su objeto y métodos de investigación. Madrid: Alianza Editorial.
Mair, P. (1996). “Comparative Politics: An Overview”. En: R. E. Goodin y H. Klingemann (eds.). The New Handbook of Political Science. Oxford: Oxford University.
Marquardt, B. (2011). Los dos siglos del Estado Constitucional en América Latina (1810-2010). Historia constitucional comparada. II tomos. Bogotá: Instituto Unidad de Investigaciones “Gerardo Molina”.
Ortíz, H. (2007). Derechos humanos (4.ª ed.). Bogotá: Ibáñez.
Pérez, A. E. (1996). Manual de informática y derecho. Barcelona: Arial [citado por J. A. Travieso. “Derecho internacional de los derechos humanos: Clásico y Futuro 3.0”. En: Curso Introductorio de la Sesión Anual del Curso de Derechos Humanos (2013). Estrasburgo, Francia: Instituto Internacional de Derechos Humanos].
Salmón, E. (2004). Introducción al Derecho Internacional Humanitario. Lima: CICR y Pontificia Universidad Católica del Perú.
Sartori, G. (1970). “Concept Misinformation in Comparative Politics”. American Political Science Review. Vol. 64: 1033-1053.
Travieso, J. A. (2013). “Derecho internacional de los derechos humanos: clásico y futuro 3.0.”. En: Curso Introductorio de la Sesión Anual del Curso de Derechos Humanos. Estrasburgo, Francia: Instituto Internacional de Derechos Humanos.
Valencia, A. (2007). Derecho internacional humanitario. Conceptos básicos. Infracciones en el conflicto armado colombiano. Bogotá: Oficina en Colombia del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos.
Van Der Walt, L. (2006). “Comparative method: Comparing legal systems and/or legal cultures?”. En: Speculum Juris. Núm. 1, pp. 51-64. Recuperado 20 de marzo, 2013, de: http://www.academia.edu/933022/Comparative_method_comparing_legal_systems_or_legal_cultures.
Vivas T. G. (2012). “El amparo mexicano y la acción de tutela colombiana. Un ejercicio de derecho constitucional comparado en Latinoamérica”. Revista Pensamiento Jurídico. Bogotá: Facultad de Derecho de la Universidad Nacional de Colombia. Núm. 33.Enero-abril, pp. 13-66.
Vivas, T. G. y M. Reyes (2010). “Elementos de estudio sobre las violaciones e infracciones al Derecho Internacional Humanitario” [Memorias del Diplomado de Formación de Policía Judicial para la Investigación Disciplinaria de Violaciones a los Derechos Humanos e Infracciones al Derecho Internacional Humanitario]. Bogotá: Procuraduría General de la Nación y Universidad Nacional de Colombia.
Vivas, T. G. y J. A. Cubides (2012). “Diálogo judicial transnacional en la implementación de las sentencias de la Corte Interamericana”. Revista Entramado. Cali: Facultad de Derecho de la Universidad Libre de Cali. Vol. 8. Núm. 2. Julio-diciembre, pp. 168-188.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La rivista consente all'autore (s) di mantenere i diritti di pubblicazione senza restrizioni.
Le journal permet à l'auteur (s) de conserver les droits de publication sans restrictions.
The journal allows the author (s) to retain publication rights without restrictions.
La revista le permite al autor(es) retener los derechos de publicación sin restricciones
Die Zeitschrift ermöglicht es dem / den Autor (en), Veröffentlichungsrechte ohne Einschränkungen zu behalten.
A revista permite que os autores mantenham os direitos de publicação sem restrições.