Accounting education in Cuba: knowledge, skills and values

Authors

  • Francisco F. Borras Atiénzar Universidad de La Habana
  • Concepción E. Rodriguez Machado Universidad de La Habana

DOI:

https://doi.org/10.24142/rvc.n12a8

Keywords:

Accounting, professional accounting education accounting programs, curriculums, public accountant

Abstract

The professional accounting education Programs in Cuba, although he responds some the requisites of national economy, opposing view international standards are reciprocated. He brushes them opposing view of study of Accounting and Financy they are chorded improve them practical academicians and professionals of Latin America. The student of the elevated railway no solo receives theoretic knowledge and technicians, destiny also develop abilities and human moral values that they must guarantee his professional ethical and socially responsible performance. The elevated railway In present work no makes an elevated railway itself characterization of relatable studies in Cuba and they evidence the aftermath of empiric study on grade of development of abilities and moral values in the students of the University of Havana.

Author Biographies

Francisco F. Borras Atiénzar, Universidad de La Habana

Profesor Universidad de La Habana, Cuba. Email: fborras@fcf.uh.cu

Concepción E. Rodriguez Machado, Universidad de La Habana

Profesora Universidad de La Habana, Cuba.

References

CAÑIZARES, M., Rodríguez, C. (2011) “El profesional docente como trasmisor de valores: un estudio de caso en la Carrera de Contabilidad y Finanzas”, Revista Cubana de Contabilidad y Finanzas Cofin Habana, Vol. 6, No. 3, pp. 1-8.

FEDERACIÓN INTERNACIONAL DE CONTADORES (2008) “Manual de los pronunciamientos internacionales de formación”, Consejo de Normas Internacionales de Formación en Contaduría, Nueva York.

GARCÍA, V., Batista, T., Pérez, S. (2011) “Alternativa pedagógica para perfeccionar la práctica investigativa laboral en el primer año de la carrera de Contabilidad y Finanzas en la Universidad Isla de la Juventud”, Revista Cubana de Contabilidad y Finanzas Cofin Habana, Vol. 6, No. 4, pp. 1-14.

GARCÍA, V. Pérez, S. (2012) “La práctica investigativa laboral del primer año en la carrera Contabilidad y Finanzas: Modelación didáctica”, Revista Cubana de Contabilidad y Finanzas Cofin Habana, Vol. 7, No. 3, pp. 1-9.

INTERNATIONAL FEDERATION OF ACCOUNTANTS (2013) “International Education Standard”, International Accounting Education Standards Board, New York.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR (2006) “Plan D de la Carrera de Contabilidad y Finanzas. Modelo del profesional”, Comisión Nacional de Carrera de Contabilidad y Finanzas, Universidad de La Habana, La Habana.

OJALVO, et al. (2001) “La educación de valores en el contexto universitario”. Editorial Félix Varela, La Habana.

POGOLOTTI, G. (2010) “Para dialogar con los jóvenes”, Universidad de La Habana, La Habana.

RODRÍGUEZ, C. (2013) “Desarrollo de conocimientos, habilidades y valores en la formación del contador: diagnóstico en la Facultad de Contabilidad y Finanzas. Tesis de maestría en Contabilidad, Universidad de La Habana.

Published

2014-12-01

How to Cite

Borras Atiénzar, F. F., & Rodriguez Machado, C. E. (2014). Accounting education in Cuba: knowledge, skills and values. Revista Visión Contable, 12(12), 221–245. https://doi.org/10.24142/rvc.n12a8