THE INCIDENCE OF CRITICAL PEDAGOGY IN THE INTEGRAL FORMATION OF SOCIAL SCIENCES STUDENTS IN A CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.24142/cose.n9a4Keywords:
Pedagogy, criticism, formation, integral, transformationAbstract
This work addresses how critical pedagogy impacts the holistic training of social sciences students at UNAULA. It plays a fundamental role not only because it encourages the development of critical thinking in students, but because it builds individuals who are committed to society, with skills to put into practice in their daily lives, and with ethical awareness to develop their role as teachers. For a more complete understanding of this text, an interpretive paradigm focused on a qualitative approach and a documentary research method is adopted. It is also important to mention that critical pedagogy, inspired by Paulo Freire, seeks an education that encourages critical thinking and social transformation, challenging traditional educational practices while comprehensive training promotes happiness, personal satisfaction and social responsibility, seeks full realization of the individual in all aspects.
References
Bárcena, F. (2005). La Experiencia Reflexiva en Educación. Merclboje. Yedkós., 68.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.
Espinosa, T. L. (2023). Representaciones sociales de las emociones del núcleo familiar de un grupo de indígenas Misak del municipio de Silvia – Cauca. Manizales.
Freire, P. (1965). La educación como práctica de libertad. Chile: Siglo XXI de España Editores
Giroux, H. (2013). La pedagogía crítica en tiempos oscuros. Praxis Educativa (Arg), 13-26.
Guerra, Y., Rubio, M. A., & Silva, B. N. (2013). Formación integral importancia de formar pensando en todas las dimensiones del ser. Revista Educación y Desarrollo Social, 48-69.
López, A. C. (2018). La Educación holística desde una perspectiva humanista. Revista Scientific, 301-318.
López, L. M. (2019). La pedagogía crítica como propuesta innovadora para el aprendizaje significativo en la educación básica. Critical pedagogy as an innovative proposal for meaningful learning in basic education. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 13.
Lugo, R. L. (2007). Formación integral: desarrollo intelectual, emocional, social y ético de los estudiantes. Revista Universidad de Sonora, 11-13.
Méndez, C. C., Marín, P. A., Enríquez, C. A., & Rosero, M. C. (2019). El paradigma hermenéutico. Una propuesta para el reconocimiento del "otro" en las comunidades indígenas del Ecuador. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores., 22.
Muros, B. (2017). La pedagogía crítica de Paulo Freire: aportaciones conceptuales. ResearchGate, 12.
Padilla, B. J., Maldonado, V. A., & Carreño, S. W. (2012). La formación del componente pedagógico del docente universitario desde un enfoque sociocrítico. Dialnet.
Patterson, A. M. (2006). Pedagogía crítica: algunos componentes teórico-metodológicos. En P. Freire, Contribuciones para la pedagogía (pág. 8). Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Patterson, M. A. (2008). Pedagogía crítica: algunos componentes. CLACSO.
Pensado, F. M., Vázques Ramírez, Y., & Muñoz, G. O. (2017). La formación integral de los estudiantes universitarios: una perspectiva de análisis de sus áreas de interés. Veracruz.
Ramírez, B. R. (2008). La pedagogía crítica, una manera ética de generar procesos educativos. Revista Folios, 108-109.
Ramírez, B. R. (2008). La pedagogía críticaUna manera ética de generar procesos educativos. Revista Folios, 13.
Reyes, R. L., & Carmona, A. F. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio. Universidad Simón Bolívar, 4.
S.A. Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Universidad Católica de Córdoba. (s.f.). ¿Qué entendemos por formación integral? Jornadas para Docentes 2008, 8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conocimiento Semilla

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los derechos morales y patrimoniales siempre serán de los autores pero los derechos de divulgación serán de la revista.