How do concepts change about reading and the writing in the Faculty of Public Accounting of the Universidad Autónoma Latinoamericana?

Authors

  • Gustavo Alberto Ruiz Rojas Universidad Autónoma Latinoamericana - UNAULA
  • Yuliana Arcila Arcila Universidad Autónoma Latinoamericana - UNAULA

DOI:

https://doi.org/10.24142/rvc.n10a8

Keywords:

Attitudes, concepts, literacy, higher education, public accountancy

Abstract

A comparison is made between the attitudes of fifth year student of Accounting at the University Autónoma Latinoamericana have before writing and reading, with the freshmen of Accounting at the University Autónoma Latinoamericana. It makes a contrasting with the results of an open questionnaire that asked about practices and perspectives of reading and writing. Based on an interpretation that is set to define whether fifth-year students hold beliefs similar to those of the first semester or whether on the contrary these have been transformed in a way that strengthens reading and writing as independent learning strategies. We find that these ideas have not only transformed, but have deepened.

Author Biographies

Gustavo Alberto Ruiz Rojas, Universidad Autónoma Latinoamericana - UNAULA

Licenciado en Español y Literatura. Candidato a Magíster en Educación. Docente de la Facultad de Contaduría Pública de la Universidad Autónoma Latinoamericana de Medellín. Es autor en revistas académicas especializadas en temas de educación,
lectura y escritura.

Yuliana Arcila Arcila, Universidad Autónoma Latinoamericana - UNAULA

Estudiante de la Facultad Contaduría Pública de la Universidad Autónoma Latinoamericana. Estudiante vinculada al semillero Lexema de la Facultad de Contaduría de la Universidad Autónoma Latinoamericana.

References

Araya Umaña, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión (Primera Edición). (F. L. Sociales, Ed.) San José, Costa Rica.

Bocca, A. M., & Vasconcelo, N. B. (2008). Algunas reflexiones acerca de las prácticas y representaciones sociales en estudiantes universitarios: la escritura académica. (U. D. Caldas, Ed.) Revista Enunciación (13), 20-28.

Cadena Castillo, S., Narváez Cardona, E., & Chacón, M. M. (2007). Comprensión de textos escritos académicos y tareas escritas en las asignaturas del área profesional: concepciones de maestros universitarios. (Universidad del Valle, Ed.). Lenguaje, 35 (1), 81-118.

Calderón, D. I. (2001). Sobre textos académicos. (Universidad de Caldas, Ed.). Revista Enunciación, 6, 35-43.

Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro problemas de la enseñanza universitaria. (Universidad de Los Andes, Ed.). Educere, 8 (26), 321-327.

Carlino, P. (2005b). Enseñar no sólo exponiendo: enseñar a exponer en la universidad. (Universidad de Pampa, Ed.). Revista educación, lenguaje y sociedad, 3 (3), 207-229.

Carlino, P. (2007). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica (Tercera Edición ed.). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Cassany, D. (1990). Enfoques didácticos para la enseñanza de la expresión escrita. (F. I. Aprendizaje, Ed.). Comunicación, lenguaje y educación, 6, 63-80.

Cuevas Mejía, J. J. (2009). La lecto-escritura: por un acontecer en el lenguaje para pensar a la contabilidad -un ensayo-. (P. U. Javeriana, Ed.). Ábaco Contaduría, 1 (1 y 2), 45-47.

Fregoso, G. (enero de 2010). Cuatro debates en el seno de la alfabetización académica. Recuperado el 20 de mayo de 2010, de Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo: http://www.eumed.net/rev/ced/11/gfp.htm

González Pinzón, B. J. (2007). Experiencia de alfabetización académica en la Universidad Sergio Arboleda de Colombia. Primer Encuentro Nacional sobre políticas institucionales para el desarrollo de la lectura y la escritura en la Educación Superior (pág. 9). Bogotá: REDLEES.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2012). Metodología de la Investigación (Quinta Edición ed.). México, México: Mac Graw-Hill.

Lacon de Lucía, N. & Ortega de Hocevar, L. (2008). Cognición, metacognición y escritura. (Universidad de Valparaiso, Ed.). Signos, 41 (67), 231-255.

Molano B., L. & López, G. E. (2007). Concepciones de profesores y estudiantes sobre la escritura académica en la Universidad Icesi. (Universidad del Valle, Ed.). Revista Lenguaje, 35 (1), 119-146.

Nigro, P. (2006). Leer y escribir en la universidad: propuestas de articulación con la escuela media. (Universidad de La Sabana, Ed.). Educación y educadores, 9 (2), 119-127.

Padilla, C., Douglas de Sirgo, S., & López, E. A. (2010). Competencias argumentativas en la alfabetización académica. (U. d. Valencia, & D. e. http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/177/207, Edits.). Atic: revista d’innovación educativa (4), 12.

Polo Figueroa, N., Bustamante, A. L., & Avendaño Pantoja, A. (2010).

Fundamentos teóricos y pedagógicos para la escritura: una aproximación en respuesta a un diagnóstico. (Universidad Sergio Arboleda, Ed.). Santa Marta, Colombia.

Rojas Rojas, W. (2008). Congoja por una educación contable fútil. (Universidad de Antioquia, Ed.) Contaduría, 52, 259-274.

Vásquez, A. (2008). La producción de textos académicos a partir de fuentes múltiples y aprendizaje en la universidad: exigencias de la tarea, dificultades de los estudiantes. En E. Narváez Cardona, S. Cadena Castillo, & U. A. Occidente (Ed.). Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles. (págs. 21-52). Cali.

Published

2012-12-01

How to Cite

Ruiz Rojas, G. A., & Arcila Arcila, Y. (2012). How do concepts change about reading and the writing in the Faculty of Public Accounting of the Universidad Autónoma Latinoamericana?. Revista Visión Contable, 10(10), 190–224. https://doi.org/10.24142/rvc.n10a8